Sterrenbos 26, 6718 GP EDE | + 31 (0)619881920

Vitamine C en de huid

Een gezonde huid bevat veel vitamine C. Daarbij bevat de epidermis gemiddeld meer vitamine C dan de dermis. De hoeveelheden vitamine C nemen af met de leeftijd. Ook blootstelling aan UV-licht en luchtverontreiniging verlagen het vitamine C gehalte.

Vitamine C heeft in de huid veel functies:

  • Stimuleert collageen aanmaak
  • Is, in combinatie met vitamine E en glutathion, een krachtige antioxidant tegen vrije radicalen die zijn ontstaan a.g.v. zonschade
  • Speelt een rol bij het remmen van de melanogenese
  • Optimaliseert het verhoorningsproces van de epidermis en verbetert daardoor de barrière-functie
  • Bij wondgenezing zorgt het voor migratie van fibroblasten naar de wond zodat genezing sneller verloopt

Er is een sterke aanwijzing dat vitamine C-waarden in de huid toenemen bij hogere inname, totdat een "plafond" bereikt is. Extra inname leidt daarna niet meer tot toename in de huid.

Voeding en acné

Acné vulgaris is een epidermale ontstekingsziekte van de huid. Ondertussen is het wel duidelijk dat het, ondanks dat veel artsen het nog steeds ontkennen, een wetenschappelijk aantoonbare relatie heeft met voeding. Uit onderzoek komt naar voren dat er 3 belangrijke voedingsfactoren zijn die acné kunnen triggeren.

  • Hyperglycemische koolhydraten (simpele suikers)
  • Melk en melkprodukten
  • Verzadigde vetten, transvetten en een tekort aan omega-3 onverzadigde vetzuren

De voedingsstoffen zorgen er voor dat de talgproduktie gestimuleerd wordt, de samenstelling van het talg verandert zodat de P. acnes bacterie kan floreren, de huid ontstekingsgevoeliger wordt en de keratinocytproliferatie verhoogd wordt waardoor sterkere verhoorning van de huid optreedt.

Ons westerse dieet is dus een typische aanjager voor het ontstaan van acné. Eet daarom o.a. veel vers fruit en groenten, weinig zuivel, kant-en-klaar voedsel en snacks en meer omega-3 rijke voedingsmiddelen voor een rustiger huid van binnenuit.

Wat doet water voor je huid?

Ons lichaam bestaat voor ca. 60-70% uit water. Alle cellen in ons lichaam, en ook in de huid, hebben water nodig om goed te kunnen functioneren. Een goede vochthuishouding is dus van levensbelang!

Dagelijks krijgen we gemiddeld 2 liter water binnen via drinken en voedsel. Maar kijken we in ons maag-darm kanaal, dan blijkt daar totaal wel 8 - 10 liter vocht door te stromen! Dit betekent dus dat ons lichaam 6 - 8 liter vocht zelf aanmaakt d.m.v. spijsverteringssappen.

In de dikke darm wordt zo'n 10-20% van het vocht opgenomen, in de dunne darm de rest. Vanuit het bloed wordt het vervolgens naar alle delen van het lichaam vervoerd, ook naar de huid. Dit betekent dus dat water wat je drinkt niet rechtstreeks naar de huid gaat, maar door het hele lichaam gebruikt gaat worden. Sterker nog, bij een overschot aan water drinken moet je niet alleen veel naar de w.c., maar spoel je ook belangrijke voedingsstoffen mee naar buiten!

Voldoende vocht drinken en veel waterrijk voedsel zoals groenten en fruit eten is dus heel belangrijk voor een gezond lichaam en gezonde huid.

UV-bescherming met voeding?

Foto-oxidatie, of UV-veroorzaakte oxidatieve stress is de belangrijkste oorzaak van vroegtijdige huidveroudering. Door UV-blootstelling ontstaan er enorme hoeveelheden vrije radicalen in de huid die zorgen voor DNA-schade, schade aan celwanden en schade aan collageen en elastine vezels. Inname van hoge doses anti-oxidanten met voeding of eventueel aangevuld met suppletie helpt de huid tegen UV-beschadiging:

  • Vitamine E en C; hebben in combinatie het beste effect
  • Carotenoïden; beta-caroteen en lycopeen
  • Meervoudig onverzadigde vetzuren; m.n. omega-3
  • co-enzym Q10 (uit o.a. orgaanvlees en donkergroene groenten), selenium (uit o.a. vis en paranoten), alfaliponzuur (uit o.a. spinazie en lever) en glutation (in ons lichaam gemaakt uit glutamine)

Deze nutriënten beschermen onze huidvetten, DNA en huideiwitten waardoor de zon minder beschadiging aan onze huidstructuren geeft.

Houd altijd wel in gedachten dat zonbescherming met een breedspectrum factor altijd noodzakelijk is!

Eiwitten - de basis voor je huid

Eiwitten, of proteinen, zijn de belangrijkste bouwstoffen van het lichaam en de huid. Voor groei, onderhoud en herstel gebruiken we eiwitten. Eigenlijk is het beter om over aminouren te praten, want in ons maagdarmkanaal worden eitwitten tot aminozuren afgebroken en dan pas via de dunne darm opgenomen.

De aminozuren worden na opname door de darmen via het bloed overal in het lichaam afgegeven, daar waar er vraag naar is. Wanneer je intensieve behandelingen aan de gezichtshuid geeft, vraagt deze extra aminozuren voor herstel en opbouw. Het is dan dus belangrijk om te weten welke aminozuren er in dat geval nodig zijn, zodat je een goed advies kunt geven over welke voedingsmiddelen een positieve bijdrage kunnen leveren of dat er eventueel extra suppletie nodig is. Zo herstelt, of liever: verbetert, de huid zich mooier.

Wil je bijvoorbeeld collageenopbouw stimuleren, zorg dan dat de aminozuren glycine en proline in het dieet of jouw suppletie zitten!


Opname van voedingsstoffen

Ons lichaam en de huid worden constant voorzien van voedingsstoffen. Die komen via ons eten in het lichaam. Maar hoe gaat dat dan?

Het oppervlak van onze darmen behoort, net als die van de huid, tot de buitenkant van het lichaam en is bekleed met epitheelweefsel. Voeding die we binnen krijgen bevindt zich dus nog steeds buiten het lichaam zolang het niet is opgenomen in de darmen. Zodra de voedingsstoffen de darmwand zijn gepasseerd worden ze naar de weefsels en cellen in het lichaam vervoerd en gebruikt.

De meeste voedingsstoffen worden in de dunne darm opgenomen. Eiwitten als aminozuren, vetten als vetzuren en monoglyceriden en koolhydraten als monosachariden. Ook de vitamines en mineralen worden grotendeels in de dunne darm opgenomen. Omdat de dunne darm zo'n 5 meter in lengte is, hebben de voedingsstoffen optimaal de tijd om opgenomen te worden.

Antioxidanten

Iedereen die aan huidverbetering doet heeft er van gehoord; antioxidanten. Ze beschermen lichaam en huid tegen afvalstoffen. Deze afvalstoffen, of vrije radicalen, worden gevormd in ons lichaam, maar ook als een reactie op schadelijke omgevingsfactoren en lifestyle. UV-straling bijvoorbeeld, of roken, slechte voeding, te weinig slaap enz. De vrije radicalen tasten gezonde cellen aan en zorgen voor oxidatie. Vergelijk het maar met een appel die bruin wordt zodra de binnenkant in contact komt met de lucht. In de huid zorgen vrije radicalen voor huidveroudering.

Gelukkig hebben we antioxidanten! Elke soort antioxidant heeft zijn eigen werkgebied in de verschillende lagen van de huid. Vitamine C, E en A en polyfenolen zijn voor de huid heel belangrijke antioxidanten en werken samen in bepaalde concentraties.

Suikers en huidveroudering

Wist u dat suikers een grote rol spelen bij huidveroudering? Er komen steeds meer onderzoeken beschikbaar die aantonen dat suiker geen gezonde keuze is om de huid zo strak mogelijk te houden. Bij een hoge suiker-inname, en wij Nederlanders krijgen gemiddeld 20% van de totale calorieën via suikers binnen (!), worden suikermoleculen in bindweefsel ingebouwd. En laat onze huid nu net voor een groot deel uit bindweefsel zijn opgebouwd.

De versuikerde bindweefselvezels, mooi gezegd glycatie van collageen, worden star en zorgen zo voor rimpelvorming. Daarbij komt dat versuikering onomkeerbaar is en de vezels dus niet meer gezond worden. Omdat bij het verstrijken van de leeftijd de afbraak van deze vezels niet meer zo snel en optimaal verloopt, ontstaan er steeds meer rimpels.

Voor een jonge, strakke en gezonde huid is letten op suiker-inname dus geen overbodige luxe!

Relatie tussen de huidbarrière en de darmen

De relatie tussen de huidbarrière en de darmflora is een belangrijke pijler in het behandeltraject van de schoonheidsspecialist. Immers, wanneer de huidbarrière niet goed functioneert, zullen met behandelingen nooit optimale resultaten verkregen worden. Wanneer het immuunsysteem van de darmen uit balans is door slechte en/of verkeerde voeding, dan verandert de immuniteit van het hele lichaam en dus ook van de huid. Dit kan niet alleen tot uiting komen in een gevoelige, vochtarme huid, maar ook in huidaandoeningen als acné, eczeem, psoriasis en versnelde huidveroudering.

Een gezonde darmflora is daarom de basis van een gezond lijf en een gezonde huid!